Pages

Rabu, 29 Julai 2009

LOVE......







Aku sebenarnya sudah lama menonton film Love karya Khabir Bhatia. Semalam aku menontonnya lagi. Memang film ini memang tak jemu untuk ditonton. Usai nonton, aku kepingin untuk mencatat sesuatu jadi boleh saja aku catat di sini! Ya kan??




Filem ini mempertaruhkan lakonan aktress yang aku minati iaitu Acha Septriasa. Lakonannya amat bermutu. Terasa kesannya. Ditambah lagi dengan keayuan wajah yang dikurnai yang Esa kepadanya.Selain itu filem ini turut dijayakan oleh Fauzi Baadila (my favorite aktor) , Luna Maya, Irwansyah, Wulan Guritno ( sekadar menyebutkan beberapa nama).




Dengan tagline Lima Kisah, Satu Kota, Tak Ada Yang Sempurna, Kecuali Cinta filem ini menjanjikan senimotografi yang indah dan sedap mata memandang. Bermula dengan pemandangan sawah padi, kemudian kita akan dibawa untuk menghidu pemandangan di kota Jakarta. Ah... opening film yang amat menarik. Ah almost forgotten, musik latarnya itu amat cocok dengan film ini.




Lakonan pelakonnya juga tak begitu mengecewakan. Paling berjaya menyentuh perasaan, sudah tentu Acha Septriasa yang membawakan watak gadis muda yang cantik bernama Iin. Berasal dari kampung, menempuh kota Jakarta semata-mata untuk mencari kekasihnya.




Ah gadis kampung yang naif. Tapi aku respek, lakonannya benar-benar terasa, sekali gus menyentuh perasaan. Dia kemudiannya dipertemukan dengan (Rama) Fauzi Baadila. Ternyata gandingan mereka serasi, cocok, malah punyai chemistry tersendiri. Kisah cinta mereka unik sekali. Ada manis, yang tersembunyi. Tak dipertonton begitu jelas, tetapi pasti kita dapat menghidunya.Ada juga kisah cinta antara Nugroho dan Lestari yang dipertemukan saat usia mereka tidak lagi muda.




Cinta antara Tere dan Awin yang kurang menyerlah sekaligus mencacatkan sedikit perjalanan cerita ini. Aksi mereka berdua kayu, malah tak berlebihan jika dibilang tidak berjiwa. Kisah Restu dan Dinda tampak menarik,tapi mutu actingnya tidak begitu baik. Harus lagi dipertingkatkan. Kesannya juga kurang mendalam. Ia mengisahkan seorang mahasiswa yang bernama Restu yang jatuh cinta pandangan pertama bersama Dinda. Cinta mereka baru sahaja mula berputik, tapi malangnya ajal mengakhiri segala.




Kita turut dihidangkan dengan kisah cinta Gilang dan Miranda yang menjalani kehidupan sebagai suami isteri, namun ada masalah yang menimpa, mengheretkan perasaan anak mereka Icha.Mahu selebihnya? Ya tonton sendiri aja.




Kalau di Malaysia VCD original nya hanya bernilai rm17.90. Ya amat berpatutan. Ada juga bonus jika membeli VCD ini, iaitu muzik video dari Gita Gutawa dengan lagunya Sempurna, serta lagu Dua Hati Menjadi Satu nyayian Gita dan Dafi.




Selamat nonton!!Ah info ekstra film ini sebenarnya ia adalah adaptasi dari film Malaysia yang berjudul Cinta. Aku sarankan pada sesiapa yang ingin tonton, tonton kedua-duanya sekali ya!! Ada sesuatu yang akan mengusik perasaan kamu.

0 comments: